Nacalculatie meer winst webshop

Hoe een nacalculatie je meer winst oplevert

Wanneer je een webshop hebt, kan je adviesprijzen van je leveranciers volgen of zelf prijzen bepalen waartegen je je producten wil verkopen. Welke methode je ook hanteert, vroeg of laat zal een inschatting moeten maken van de verwachte kosten die in je producten zitten. Je houdt hierbij rekening met de aankoopkosten bij leveranciers, het aantal werkuren, de kostprijs van etiketten en verpakkingsmateriaal, verzendkosten,… Wanneer je weet hoeveel ieder product je ongeveer zal kosten en hoeveel je er zelf aan over wil houden, lijk je de ‘perfecte’ vraagprijs te kennen. Maar wist je dat ook nacalculatie van onschatbare waarde is?

De kostprijs bepalen van één product is geen gemakkelijke klus. Je moet vooraf een duidelijk beeld hebben van de aankoopkosten bij de leverancier, de kostprijs voor de verpakking en verzending,… Maar wat als je klant uiteindelijk meerdere producten combineert in zijn bestelling en je zo een grotere en dus duurdere doos nodig hebt voor de verzending dan oorspronkelijk voorzien? En wat als het pakket bijkomend ook nog eens zwaarder weegt waardoor ook de verzendkosten duurder uitvallen?

Hoe je het ook draait of keert, er kunnen tijdens het hele verkoopproces verschillende zaken voorvallen waardoor je je werk en bijhorende kostenplaatje onderschat hebt. Een spijtige zaak want dat betekent dat je op het einde van de rit ook minder winst overhoudt aan je werk.

De oplossing: maak nacalculaties

Het is heel logisch dat je de juiste waarde wil krijgen voor je geleverde product. Er is dan ook niets zo frustrerend dan onnodig winst te laten liggen. Nacalculatie is daarom van onschatbare waarde bij de bepaling van je kostprijs.

Nacalculatie, wat is dat?

Net zoals je standaard vooraf een berekening maakt van het werk dat je gaat leveren, herhaal je bij een nacalculatie deze berekening ook nog eens achteraf.

Je berekent met andere woorden na afloop van je opdracht:

  • hoeveel uren je effectief hebt gewerkt
  • hoeveel verplaatsingen je hebt gemaakt
  • welke materialen je hebt nodig gehad
  • hoeveel de verzendkosten effectief bedroegen

Aan de hand van deze informatie bereken je het finale prijskaartje. Vervolgens vergelijk je het met de oorspronkelijke inschattingsprijs. Je zal merken dat beide prijzen niet volledig overeenkomen.

Wanneer de prijs van jouw berekening achteraf hoger ligt, heb je winst laten liggen. Je hebt dus eigenlijk te weinig geld gevraagd en gekregen voor je product. Ligt het tarief van jouw berekening achteraf lager, dan heb je geluk. Je hebt er meer winst aan overgehouden dan oorspronkelijk ingeschat.

Meer winst met nacalculaties

Al doende leert men. Dat geldt ook voor prijsberekeningen.

Maak je nooit nacalculaties dan val je in herhaling. Je blijft zonder het goed te beseffen continu dezelfde fouten maken waardoor je al snel heel wat omzet misloopt.

Wanneer je daarentegen voor al je werk nacalculaties maakt, ontdek je waar je nog vaak fouten tegen maakt. Je verwerft inzichten die je vooraf niet had wat op termijn resulteert in meer nauwkeurige prijsinschattingen. Dankzij nacalculaties loop je geen inkomsten meer mis. Je krijgt de winst die je ook effectief verdient.

Goed praktijkvoorbeeld 

Valérie verkoopt via haar webshop exclusieve bloempotten. Vanaf een bestelling van 50 euro werkt ze normaal met gratis levering. Omdat de bloempotten heel wat verschillende groottes en gewichten hebben, verschillen de verzendkosten echter sterk van product tot product.

Valérie besliste daarom om de bestellingen van het laatste jaar te herbekijken om zo na te gaan wat normaal de gemiddelde verzendkost is van een doorsnee bestelling. Zo kan ze een nieuw minimum aankoopbedrag voor een gratis verzending vastleggen.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden. 

Gelijkaardige berichten