Prijsstrategie webshop

De prijsstrategie van jouw webshop gaat verder dan enkel de juiste prijs vragen

De juiste prijs bepalen voor de producten in je webshop, het is geen eenvoudige klus. Heel wat collega’s gaan daarom wel eens te rade bij sectorgenoten maar dit zonder het gewenste resultaat. Ook via mister Google proberen ze te achterhalen hoe ze de juiste prijs kunnen bepalen. Aan info geen gebrek en toch loopt het mis wanneer al die theorie wordt omgezet in de praktijk. Hoe kan dat?

Wanneer je ‘prijszetting’ in Google ingeeft, krijg je verschillende technieken voorgeschoteld om je prijs te bepalen. Het enige probleem: de info blijft zeer vaag en houdt geen rekening met de nuances van je bedrijf. Zo zegt de ‘kosten gebaseerde methode’ je dat je je kosten moet bepalen en er een winstmarge moet bijtellen. Maar de info over hoe je die winstmarge nu precies bepaalt, ontbreekt. De ‘concurrentiemethode’ zegt je dan weer dat je je moet positioneren tegenover je concurrenten. Maar wat als je je niet kan vinden in de prijzen van je concullega’s? En dan is er nog de ‘waardemethode’ die je vertelt dat je moet achterhalen wat jouw dienst nu net waard is voor de klant. OK, maar hoe doe je dat nu juist?

Na je zoektocht en heel wat denkwerk, slaag je erin een goede prijs te bepalen. Althans, dat denk je, want iets later blijkt dat de webshopverkopen uitblijven. Stilaan slaat de onzekerheid toe: is mijn prijs toch te hoog? Is er een andere reden die ik over het hoofd zie? Wat ben ik eigenlijk echt waard?

Ons advies: kijk verder dan alleen de prijs

Bij prijszetting gaat het niet alleen over een willekeurig cijfer dat je op je producten plakt. Prijszetting gaat veel verder dan dat. Om tot een goede prijs te komen, is een doordachte strategie op maat nodig. Enkel door je prijs voldoende te onderbouwen, word je zelfzeker en slaag je erin het prijskaartje succesvol te communiceren naar de klant.

Een goede prijsstrategie bestaat uit 4 onderdelen:

1. Kostprijsberekening

Je gaat na hoeveel het jou zelf kost om je producten aan te bieden. Je herleidt deze kost naar één product. Wanneer je deze kost bepaald hebt, weet je welke prijs je minimaal moet vragen om break-even te draaien.

2. Prijszetting

Zodra je je kosten hebt berekend, onderzoek je hoeveel je bovenop die kost nog kan aanrekenen aan je klant. Dit doe je door volgende zaken na te gaan:

  • Hoe belangrijk is je aanbod?
  • Welke meerwaarde biedt je product de klant?
  • Wie is je doelgroep en hoeveel is ze bereid te geven?
  • Hoeveel vragen je concurrenten gemiddeld voor gelijkaardige producten?

Je gaat dus met andere woorden een correcte verkoopprijs bepalen én onderbouwen. Bye bye, nattevingerwerk.

3. Prijscommunicatie

Heb je je verkoopprijs bepaald? Dan ga je nadenken over hoe je je prijs het best kan communiceren en verantwoorden aan (potentiële) klanten. Zorg ervoor dat je op een doeltreffende manier prijsaanvragen beantwoordt, werk degelijke verkoopargumenten uit, maak werk van heldere en overzichtelijke prijsvoorstellen en ga na welke prijspsychologie je wil toepassen.

Tip: Het is belangrijk dat je klant de meerwaarde van je producten inziet alvorens je het prijskaartje meedeelt. Wanneer hij beseft wat je waard bent, is hij sneller geneigd akkoord te gaan met de prijs. 

4. Prijszelfzekerheid

Het is van cruciaal belang dat je 100% achter je prijs staat. Alleen wanneer je zelfzeker bent over zowel je verhaal als je prijs kan je succesvol je verkooppraatje overbrengen. Wanneer je zelf twijfelt of je prijs wel correct is, zal je klant dit merken. Hij gaat sneller geneigd zijn om een lagere prijs af te dwingen of om naar een concullega te stappen.

Zelfzeker zijn over je prijs, hoe word je dat? Enerzijds door voldoende na te denken over je prijs – met andere woorden: door de hierboven vermelde stappen te doorlopen – en geen nattevingerwerk toe te passen. Daarnaast kan het ook helpen om je prijscommunicatie voldoende te oefenen zodat je meer zelfvertrouwen krijgt. Al doende leert men.

Goed praktijkvoorbeeld 

Laura heeft een eigen kledingwebshop. Jarenlang koos ze voor prijzen die haar leveranciers haar aanraadden. De winst die ze op het einde van de maand overhield stond echter niet in verhouding met het harde werk dat ze ervoor moest leveren.

Laura besloot om in te grijpen door haar kostprijs te berekenen. Ze ontdekte dat de kostprijs per product (rekening houdend met de verwerking van de bestelling, het verpakken, opsturen en de opvolging) bijna even hoog was als de prijs die ze doorrekende aan haar klanten.

Na de kostprijsberekening startte Laura nog een bijkomend onderzoek. Ze ging haar marktpositie na, bracht haar doelgroepen in kaart en onderzocht wat ze meer te bieden heeft dan haar concurrenten. Ze besloot om de merkbeleving te verhogen en om extra in te zetten op service die grote spelers in de markt niet zomaar kunnen aanbieden. Ook verhoogde ze haar vraagprijs. Laura nam bovendien haar web- en productteksten onder de loep. Ze zorgde ervoor dat haar troeven nog meer naar voren kwamen. Bezoekers krijgen stilaan steeds meer affiniteit met de kleine webshop van Laura. Waar haar doelgroep vooraf vooral kledij aankocht bij grote spelers, is ze nu sneller geneigd om Laura te steunen.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden. 

Gelijkaardige berichten