Prijsverhoging webshop

Hoe communiceer ik een prijsverhoging?

Wanneer je een webshop hebt, gebeurt het wel eens dat je je prijzen wil verhogen. Je hebt bijvoorbeeld gemerkt dat je prijs veel te laag is in verhouding met wat je concullega’s vragen, het verschil tussen kost en opbrengst is door recente investeringen te klein geworden,… Toch maakt een prijsverhoging je mogelijk bang. Trouwe klanten kennen je prijzen. Hoe zullen zij reageren wanneer ze een hoger prijskaartje moeten betalen voor hun favoriete kledij of gereedschap? Wat als mensen een aankoop overwegen en na enkele dagen merken dat de prijs van het gewenste product is toegenomen? Wij geven je tips hoe je een prijsverhoging het best aanpakt.  

Niemand betaalt graag meer

Hoe je het ook draait of keert, geen enkele klant houdt van een prijsverhoging. Ook al vindt je klant je misschien wel aan de goedkope kant, hij zal het zelden of nooit toegeven. En ook al is iemand zeer tevreden over je dienstverlening, ook dat is geen garantie dat deze persoon na een prijsverhoging op jou beroep blijft doen. Er bestaat zelfs een kans dat je klant bij één van je concullega’s met een vergelijkba(a)r(e) aanbod, kwaliteit en service gaat aankloppen.

Hoe zorg je ervoor dat je klant toch trouw blijft?

De allerbelangrijkste stap om je klanten bij jou te houden is transparante communicatie. Informeer je klanten over de prijsverhoging. Vertel hen welke nieuwe prijs zij voortaan zullen betalen en neem vooral de tijd om toe te lichten waarom je prijskaartje is gestegen. Door hen persoonlijk hierover in te lichten, kan je anticiperen op eventuele vragen, bezorgdheden en frustraties. Kies voor een subtiele aanpak.

Vier stappen om je prijsverhoging te communiceren

Stap 1: vraag om bevestiging

Wanneer een klant tevreden over je is, is hij ook sneller geneigd meer voor je te betalen. Het is daarom belangrijk om te weten hoe een bestaande klant over je denkt. Stel hem bijgevolg volgende vragen: “Wat vond je van jouw vorige aanko(o)p(en)? Wat vond je van de service tot nu toe? Welk gevoel heb je momenteel bij de samenwerking? Welke voordelen heb je ondervonden van de dienstverlening? …” Op deze manier vertelt je klant zelf waarom hij momenteel op jou beroep doet waardoor het makkelijker is om de prijsverhoging subtiel aan te brengen.  

Stap 2: toon de meerwaarde tussen vroeger en nu

Wanneer een klant al vaker bij jou een product heeft gekocht, kan je het verschil aantonen tussen de service die je in de beginperiode te bieden had en nu. Je hebt immers nieuwe ervaringen en kennis opgedaan.  

  • Leg je klant uit hoe jij jouw webshop/aanbod de afgelopen periode verder verbeterd hebt. Bijvoorbeeld: je investeerde in een nieuwe website, je bood meer online betalingsmogelijkheden aan, je ging in zee met betere leveranciers, je zette extra in op duurzaamheid,…
  • Vertel je klant hoe je je vandaag de dag nog meer onderscheidt van je concullega’s dan vroeger. Bijvoorbeeld: de leveringstijd is veel korter bij jou dan bij sectorgenoten.
  • En blik ook even vooruit. Vertel je klant ook waar je in de toekomst naartoe wil. Wat ben je de komende jaren van plan om je service en/of producten nog beter te maken?

Stap 3: benadruk het voordeel voor de klant

Zodra je klant het verschil kent tussen wat je vroeger en nu te bieden hebt of had en welke toekomstvisie je voor ogen hebt, is het ook belangrijk dat hij beseft welke voordelen dit alles hem biedt.

Stap 4: vertel welke prijs daar tegenover staat

Als je klant inziet in welke mate je dienstverlening en/of producten doorheen de jaren in waarde zijn toegenomen en welke voordelen dit hem oplevert, beseft hij normaal ook dat een prijsverhoging hier een logisch gevolg van is. De kans dat hij vervolgens akkoord gaat met de verhoging en dus de samenwerking aanhoudt is groot. Jij kan je blijven focussen op je core business en toekomstvisie én je klant geniet van een nog betere kwaliteit: een win-winsituatie.

Goed praktijkvoorbeeld 

Tim heeft een webshop met allerlei producten die gemaakt zijn uit duurzame materialen. Hij stuurt een nieuwsbrief naar zijn klantenbestand. Hierin vermeldt hij dat ze tot het einde van het jaar nog gebruik kunnen maken van het huidige voordeeltarief. Vanaf het nieuwe jaar stijgen de prijzen. Tim verhoogt zijn prijzen omdat hij met betere duurzame partners wil gaan samenwerken, waardoor ook de meerwaarde voor de klant verhoogt. Daarnaast wil Tim per bestelling een schenking doen aan een ecologisch goed doel.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden. 

Gelijkaardige berichten