Waardevol-003-image-prijzen-website

Waardevol #003: Moet ik mijn prijs op mijn website tonen?

Spoiler: het is geen eenduidig antwoord.

Beluister de podcast

Welkom bij de derde aflevering van Waardevol, dé videoshow over prijszetting en zelfwaardering voor ondernemers. In deze wekelijkse show ga ik dieper in op uitdagingen op vlak van prijszetting waarmee je als (startende) ondernemer geconfronteerd kan worden. In deze aflevering beantwoord ik één van de meest gestelde prijszettingsvragen: “Zet ik mijn prijs online?”

1. Bepaal je situatie

Er zijn een aantal situaties die bepalen of het zinvol is om jouw prijs online te zetten. Verkoop jij standaard producten of diensten tegen een laag tarief? Zet gerust je prijzen online, mensen zijn het gewoon om producten of diensten tegen een lage prijs online terug te vinden. Bied je daarentegen maatwerk aan? Toon je prijzen liever niet op je website, het zou een vertekend beeld kunnen geven voor de klant. De prijs moet namelijk op maat van de klant aangepast worden. Pas ook op met “prijzen vanaf x euro”. Vermeld dit enkel op je website wanneer dit een realistisch beeld geeft van de prijs. Stel dat de werkelijke prijs in de meeste gevallen een stuk hoger ligt dan je “vanaf prijs”, dan bezorgt dit een negatief gevoel bij de potentiële klant. Indien jouw “vanaf prijs” meestal wel in lijn ligt met de uiteindelijke prijs, kan je dit gerust vermelden.

2. Gebruik je prijs als filter

Zit jij in de situatie dat je geen maatwerk aanbiedt, maar dat jouw prijzen wel aan een vrij hoog tarief verkocht worden? Het tonen van je prijs op je website kan in deze situatie als een filter werken. Klanten die jouw prijs te hoog vinden zullen afhaken alvorens verder contact op te nemen. Zo zullen de aanvragen die je wél krijgt meteen van je ideale klant komen: zij die interesse tonen in je aanbod en graag jouw prijs betalen. Op deze manier gebruik je de prijs op je website als een filter voor je ideale klant.

3. Wanneer je de filter liever niet gebruikt

Wanneer je als (startende) ondernemer nog niet veel klanten heb, is een filter aan de hand van de prijs op je website niet erg wenselijk. Door geen prijzen te geven, zullen meer klanten met interesse contact opnemen. Ook klanten met een lager budget gaan jou aanspreken. Het voordeel is dat je dan via één op één (verkoop)gesprekken potentiële klanten kan overtuigen van jouw meerwaarde. Klanten die dus in eerste instantie zouden afhaken bij het zien van een (voor hen te) hoge prijs, kan jij op deze manier via een persoonlijk gesprek mogelijk toch overtuigen.

Afhankelijk van jouw situatie en je aanbod toon je dus al dan niet je prijzen op je website. Verkoop je (standaard) producten tegen een lage prijs, dan is het gebruikelijk om je prijzen op je website te vermelden. Verkoop je (standaard) producten tegen een hogere prijs, gebruik je prijs dan eventueel als filter op je website om de juiste klant aan te trekken. Bied je maatwerk aan en is de prijs steeds afhankelijk van de wensen van de klant? Toon je (vanaf) prijzen liever niet en overtuig de klant via een offerte op maat.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden. 

Gelijkaardige berichten