Prijzen voor kleding webshop

Prijzen voor een webshop die kleding opwaardeert

De klant

Twee jonge mannen uit Leuven experimenteerden met ondernemerschap. Ze hadden een duidelijke visie om tweedehandskleding opnieuw hip te maken en zo de wegwerpcultuur tegen te gaan. Ze kochten tweedehandskleding op in grote hoeveelheden tegen een lage prijs. Daarna brachten ze hun eigen unieke designs aan op de kleding en verkochten ze die tegen een hogere prijs.

De situatie

Voor de zaakvoerders was het alleen niet evident om de juiste prijs te bepalen voor hun kleding. Hun aankoopkosten waren erg laag, doordat ze in bulk aankochten. Daarnaast lieten ze de kleding wassen en strijken. Al het designwerk deden ze zelf, ook daar kwamen erg weinig kosten bij kijken.

De twee ondernemers waren vooral onzeker over het feit dat ze voor tweedehandskleding een hogere prijs mochten aanrekenen of niet. Hoewel ze duidelijk aan “upcycling” deden (het opwaarderen van oudere producten), bleven ze toch aarzelen.

De oplossing

Marktpositie als sleutel

Enerzijds draaide het om tweedehandskleding, maar anderzijds ging het meer om wat ze met die kleding gingen doen. Ze zorgden ervoor dat de kleding piekfijn in orde was, brachten hun eigen designs aan en maakte de kledingstukken opnieuw hip. Bovendien waren er slechts enkele stuks voorradig per design, waardoor er een enorme schaarste ontstond. Daarnaast was er van elk kledingstuk telkens maar ééntje aanwezig. Hun klanten die de kleding aankochten, wilden maar één ding: exclusiviteit. Die marktpositie mocht duidelijk tot uiting komen in de prijs.

Verzendkosten doorgerekend

Zoals elke webshop ervaarden de twee zaakvoerders ook een uitdaging wanneer het ging over de verzendkosten. Het gaat telkens om vrij hoge bedragen, de klant geraakt al gauw afgeschrikt en de verkoop komt niet tot stand. 

Daarentegen merkten de ondernemers wél op dat de meeste van hun klanten minstens 2 stuks kochten in één keer. Dat betekende dat ze ruim voldoende marge hadden om de verzendkosten te dragen. Zo kwamen ze tot de conclusie om voor één stuk de verzendkosten door te rekenen en vanaf 2 stuks gratis verzending te voorzien.

Kostprijs verlagen

Hoewel de aankoopprijs van de kleding, de was- en strijkkosten best wel meevielen, bleef het toch uitkijken dat de kostprijs niet verhoogde. Wanneer de zaakvoerders hun kosten konden drukken door meer in bulk aan te kopen, zou dit erg positieve gevolgen hebben voor hun winstgevendheid. Hun kosten verlagen drastisch per stuk, waardoor ze ineens hun winst haast verdubbelden.

De resultaten

Zelfzeker gevoel

Door de kostprijs van elk product in kaart te brengen, de concurrentie en doelgroep te analyseren en hun eigen marktpositie te bepalen, groeide hun zelfvertrouwen met de minuut. Hun prijzen werden onderbouwd. Ze waren al trots op hun merk, nu waren ze ook trots op hoe dat tot uiting kwam in het financiële plaatje.

Winstgevend business model

Hun werkwijze was subliem: hun kosten waren laag, hun opbrengsten waren hoog en de exclusiviteit deed de vraag bij de klanten massaal oplopen. Hun idee zat goed in elkaar, maar de twee zaakvoerders zijn er ook in geslaagd om het werkelijk uit te voeren. Dit had als resultaat dat ze stapsgewijs via hun zaak meer en meer loon konden uitkeren. Op die manier planden ze hun weg van bijberoep naar hoofdberoep.

Impact op hun omgeving

Met hun tweedehandskleding die ze opwaardeerde lieten ze een duidelijk impact na op het klimaat. Daarnaast maakten ze hun doelgroep ook nog eens extra bewust van de alternatieven die beschikbaar zijn wanneer ze op zoek zijn naar hippe kleding. Zo creëerden ze een duidelijk contrast met andere modemerken. Mogelijk gaan zij een gelijkaardig business model in de toekomst volgen.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.