Marketing consultants die een intensief online traject lanceerden
De klant
Twee marketing consultants uit Oost-Vlaanderen hadden een mooie carrière uitgebouwd in één van Vlaanderens bekendste adviesbureaus. Al hun kennis over digitale marketing was enorm waardevol, en die wilden ze delen met anderen.
De situatie
Het unieke aan hun situatie was dat ze een duidelijke filosofie hadden. Onder het begrip “digitale marketing” valt enorm veel. De twee consultants waren van mening dat je in alle verschillende vakken thuis zou moeten zijn. Daarnaast kies je enkele domeinen waarin je jezelf echt wil verdiepen en specialiseren. Maar, hoe vertaal je de vakkennis en doordachte visie naar een correcte prijs?
De oplossing
Heldere kostprijsberekening
We startten met een kostprijsberekening. Zo wisten we al snel welke prijs de twee consultants minimaal zouden moeten vragen aan hun potentiële klanten. Net omdat de domeinen binnen marketing snel veranderen, was het ook nodig dat we snel uit de kosten waren. Indien ze het online traject een update moesten geven, waren ze namelijk weer opnieuw de kosten aan het verhogen.
Gedetailleerde doelgroep analyse
Een gedetailleerde doelgroep analyse was hierbij ook onmisbaar. De twee consultants richtten zich voornamelijk op de high potentials, de erg ambitieuze jonge mensen die aan de start staan van een succesvolle carrière in online marketing. We brachten hun situatie in kaart en kregen stapsgewijs een zicht op hun bereidheid om te investeren in het traject van de twee consultants.
Vergelijkende concurrentie analyse
Uiteraard waren deze consultants niet de enigen op de markt met een online traject over marketing. Wat ze daarentegen wel hadden was een unieke marktpositie. Hun filosofie was helder en werd nog niet geïmplementeerd in het aanbod dat op toen op de markt was. Dat speelde in hun voordeel, met als gevolg dat ze ook een meerprijs konden aanrekenen tegenover de alternatieven.
De resultaten
Duidelijke marktpositie
Na onze onderzoeken werd hun marktpositie steeds duidelijker. De twee consultants wisten perfect hoe ze hun aanbod in de markt konden zetten, zodat ze gebruik maakten van hun kansen tegenover de concurrenten.
Winstgevend business model
Hun business model was strategisch vormgegeven, zodat ze al na enkele deelnemers uit de kosten waren. Deze deelnemers werden doorheen de tijd nauwgezet opgevolgd, zodat ook vervolgaankopen voor velen van hen waarschijnlijk waren.
Nauwgezette tijdsafbakening
Net omdat het online traject regelmatig een update kreeg door veranderende technologie, was ook de tijdsafbakening van de twee consultants cruciaal. Wanneer ze bij elke wijziging in de technologie opnieuw uren spendeerden om nieuwe instructievideo’s op te nemen, zou hun kostprijs te hoog oplopen. Ze kregen duidelijk richtlijnen mee om hiermee om te gaan.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.