Prijszetting pilates studio

Een pilates studio met een holistische kijk

De klant

Een pilates studio uit de regio rond Mechelen was iets meer dan een jaar actief. De eigenares van de studio ging net verhuizen naar een nieuwe locatie. Dat was meteen een geschikt moment om haar zaak nieuw leven in te blazen. De nieuwe studio werd vormgegeven, het aanbod werd herbekeken en er kwamen zelfs enkele nieuwe digitale producten bij.

De situatie

Deze pilates instructrice zat duidelijk in een veranderingsproces met haar zaak. Er kwamen heel wat extra kosten kijken bij de nieuwe studio, ze verhuisde naar een andere regio en ze besloot om bijkomende digitale producten, workshops en retreats aan te bieden. Daarnaast verhuurde ze haar locatie ook nog eens aan derden, wat ook voor de nodige prijszetting uitdagingen zorgde.

De oplossing

Afbakening van het aanbod

Doordat het hele aanbod van deze pilates studio herbekeken werd, was het belangrijk voor de prijszetting ervan dat elk product en elke dienst duidelijk afgebakend werd. De concepten werden concreet gemaakt. De kosten en tijdsinvestering werden in kaart gebracht. Dat was de basis om een goede concurrentie analyse en doelgroep analyse te voeren. Alleen zo kon deze pilates instructrice tot correcte prijzen komen.

Prijsmethode voor nieuwe ideeën

Daarnaast zat de pilates instructrice boordevol goede ideeën voor in de toekomst. Indien ze binnenkort deze ideeën graag in de praktijk wil gaan omzetten, heeft ze nood aan een prijsmethode om tot correcte prijzen te komen. Die prijsmethode werkten we uit op maat van haar zaak. Hierbij hielden we onder andere rekening met haar kosten, de bedenktijd van het nieuwe concept, het gewenste aantal deelnemers en meer.

Doelen met een financiële onderbouwing

Een bijkomende uitdaging was dat haar gloednieuwe aanbod ook verkocht moest worden. Daarom stelden we duidelijke financiële doelen per product om stap voor stap van haar huidige situatie naar haar droomsituatie te geraken. Zo kon de pilates instructrice per maand haar vooruitgang opvolgen, bijsturen waar nodig en bepalen wanneer het tijd was voor de volgende stap.

De resultaten

Motivatie om dromen te realiseren

Door de nodige stappen in kaart te brengen om tot haar droomsituatie te komen merkte de pilates instructrice dat het allemaal haalbaar was. Haar motivatie steeg, omdat ze een duidelijke leidraad had. Ze wist exact wat haar aanbod waard was, wat ze aan haar klanten moest aanrekenen en welke verkoopcijfers haar naar de volgende stap zouden brengen.

Een krachtige herlancering

Het aanbod van de pilates studio werd herbekeken. Dat zorgde voor een krachtige herlancering, waarbij haar klanten nog meer betrokken waren dan ooit tevoren. Bovendien vroeg ze nu ook de juiste prijs, waardoor ze niet alleen haar klanten meerwaarde bezorgde, maar ook haar eigen zaak liet groeien.

Gemoedsrust bij verhuur locatie

Tenslotte ervaarde de pilates instructrice ook een zekere rust wanneer het ging over de verhuur van haar locatie. Hoewel dit een nevenactiviteit is van haar zaak, bracht dit toch enkele zorgen met zich mee. Na haar prijsstrategie op punt te zetten ervaarde ze helderheid en structuur en wist ze exact welke bedragen ze kon hanteren bij het verhuren van haar locatie.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.